بررسی بیان تصویری تایپوگرافی در پوسترهای فرهنگی پس از انقلاب
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده نازیلا هاشمیان
- استاد راهنما کیارش زندی علیرضا کریمی مقدم
- سال انتشار 1392
چکیده
تایپو گرافی در طول سالهای متمادی عمر بشر، نشانی از هیجان ها و خواستگاه و منزلگاه روح اتسان را در برداشته و با روح دوران خود آمیخته است، در زمانی نماد استقامت و پایداری و در دورانی نشان کار سخت و جامعه کارگری و در زمان معاصر ایران زمین گویای دست آویزی انسان به عروج آرمانی و مرتبه ای بالاتر از خود را نمایان می کند کماآنکه در جامعه غربی هیاهوی تبلیغات با صدای بلند را در گوشها و چشمهای ناشنوا به رخ می کشاند. هر عصری بنا به خواستگاه خود نشان متمایز و شاخصی را از روح دوران خود در آثار تایپوگرافی دوره خود را داراست البته بسیار طبیعی است که در مورد تمامی هنرها این روایت به چشم می خورد، اما تفاوت تایپوگرافی با دیگر آثار و هنرها در «عنصر بیان» می باشد، زیرا که همیشه حاوی لحن وگویش است و با مخاطب خود سریع تر از دیگر هنرها ارتباط برقرار می کند و پیام را بصورت کلمات و المانهای بصری به مخاطب خود صریح و واضح بیان می دارد و مخاطب را ناخواسته به ارتباط متقابل فرا می خواند ودر ذهن و ضمیر ناخودآگاه مخاطب نقش می بندد و حتی سالیان سال می زید. تایپوگرافی مکان نمایش و جلوه تفکرات شخص هنرمند است، هنرمند طراح تایپوگراف تمامی اعتقادات، شور و هیجان و ناب ترین رشته های روح خود را دانسته یا نادانسته در آثار خود جاری می سازد و با لحن شخصی خود که هر انسانی آنرا داراست با دیگران به تعامل می نشاند و رمز ارتباط سریع این آثار در مخاطبان همین است « هرچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند» که بصورت عامیانه و با یک لحن شخصی با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکنند، همانند دوستی که از اسرار دلش با شما سخن می گوید و شما را در تجربه های زندگیش و از دریچه نگاه خود آشنا می سازد. در نهایت هر هنرمند این رشته در صدد کشف راهها و روشهایی است که بتواند مفهوم را در غالب مورد نظر و بصورت سبکی معین و مشخص از خود ارائه دهد و این سبک شخصی که در هر کاری روئیت می شود به نوعی امضاء آن طراح محسوب می شود و چنانچه این سبک در خاطره مخاطبان نقش گیرد و به جا ماند، نشان از موفقیت طراح خود در کشف سبک شخصی خواهد داشت که همواره هنرمند هر کاری توسط آن قابل شناسایی خواهد بود. هنرمندان به نام این رشته چون قباد شیوا، رضا عابدینی، مهدی سعیدی، فرهاد فزونی و هما دلواری ... صاحب سبک شخصی خاص خود هستند که به موجب آن آثارشان از سایر دیگر هنرمندان قابل تمایز است.
منابع مشابه
بررسی تایپوگرافی در پوسترهای فرهنگی دهه 80 ایران
این پژوهش به بررسی نحوه به کارگیری حروف و نوشتار (تایپوگرافی) در طراحی پوسترهای فرهنگی ده? 80 در ایران پرداخته است، در این راستا مباحث مختلفی از اصول و مفاهیم اولیه در تایپوگرافی مورد بررسی قرار گرفت. در آغاز به پیشینه خط به عنوان اصلی ترین ابزار ارتباط و همچنین مطالبی درباره تاریخچه خط در جهان و ایران اشاره شده است و درباره ی خوشنویسی، تایپوگرافی و پوستر مطالبی ارائه گردیده، سپس به تفصیل ماهیت...
بررسی نقش عکس در پوسترهای فرهنگی بعد از انقلاب در ایران(با تاکید بر پوسترهای سینمایی)
چکیده آنچه از نظر خواهد گذشت پژوهشی بر سیرِ تاریخیِ طراحی پوستر در ایران از آغاز و با تأکید بر پوسترهای فرهنگی و به خصوص سینماییِ بعد از انقلاب اسلامی و بررسیِ نقش عکس در آن ها است. در فصل نخست تلاش شده تا بر تاریخچه ی طراحی گرافیک در ایران از پیدایش و رواج چاپ و به وجود آمدنِ نخستین پوسترها و اعلان ها و گسترش آن تا به امروز با تأکید بر سیر تحوّلِ پوستر نگاهی گذرا انداخته شود و سپس مروری کوتاه بر ت...
15 صفحه اولبررسی وضعیت زنان در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی پس از انقلاب
دستیابی به توسعه و بهبود کیفیت زندگی از آرمانهایی است که همواره ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. یکی از مقولات بسیار مهم در امر توسعه، که مدتها مورد غفلت نظریهپردازان و سیاستگذاران قرار گرفته بود، موضوع زنان است. ازاینرو، در این پژوهش، هدفْ بررسی وضعیت و موقعیت زنان در برنامههای توسعه پس از انقلاب است. روش استفادهشده، توصیفیـ تحلیلی است و تحلیل یافتهها براساس الگوی نظری نهادگرایی، با ...
متن کاملبررسی جریان های فکری فرهنگی موثر بر مطالبات حقوقی زنان در ایران پس از انقلاب اسلامی
مقالۀ حاضر با بررسی مبانی اندیشهای جریانهای فکری فرهنگی ایران پس از انقلاب اسلامی، به تبیین رابطۀ هریک با حقوق زن پرداخته است. سؤال اصلی آن است که با کدامین معیار میتوان تصویری از فضای نظری جامعۀ ایران به دست داد و همبستگی میان جریانهای اجتماعی با حوزههای حقوقی را بیان کرد. در بخش نظری، رابطۀ جریانهای اجتماعی با مطالبات حقوقی، نظریههای مکتب «واقعگرایی اجتماعی» ملاک قرار گرفته است که به ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023